Zdrowe odżywianie niesie za sobą wiele korzyści. Lepszy wygląd skóry i zwiększona odporność na infekcje to tylko niektóre z nich. Podstawą zdrowego odżywiania jest spożywanie regularnych posiłków. Powinno być ich 4-5 w ciągu dnia. Ostatni posiłek powinniśmy jeść najpóźniej 2 godziny przed snem. W każdym posiłku muszą się znaleźć źródła białka, węglowodanów i tłuszczy. Dania powinny być urozmaicone, gdyż monotonna dieta szybko może się znudzić.

Z diety powinniśmy wyeliminować, lub ograniczyć spożywanie cukrów prostych

Szczególnie szkodliwe są słodycze i słodkie napoje, które zawierają bardzo dużo kalorii. To one są główną przyczyną otyłości. Wypijając dużą butelkę słodkiego napoju, dostarczymy aż 800 kcal energii, którą nasz organizm zmagazynuje w postaci tkanki tłuszczowej. Zamiast tego warto sięgnąć po wodę, która lepiej gasi pragnienie. W naszej diecie powinny się pojawić pełnoziarniste produkty, ryż i różnego rodzaju kasze, warzywa i owoce. Niektórzy zastanawiają się czy banany są zdrowe, ponieważ zawierają dużo cukru.

Owoce te są zdrowe, jednak nie powinny być jedzone w dużych ilościach. Banany zwierają dużo potasu i magnezu, przez co pozytywnie wpływają na pracę układu krążenia i mięśni. Dodatkowo wysoki indeks glikemiczny sprawia, że powinniśmy je jeść po każdym treningu. Dzięki temu w szybki i łatwy sposób uzupełnimy zapasy glikogenu w mięśniach. To samo tyczy się innych owoców na diecie. Możemy śmiało je jeść, ponieważ poza cukrem zawierają sporo witamin i minerałów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Następnym makroelementem w diecie jest tłuszcz.

Powinniśmy unikać tłustych potraw, a zamiast tego włączyć do swojej diety zdrowe zamienniki. Przykładowo zamiast smażyć frytki na oleju, możemy upiec je w piekarniki, przez co będą miały dużo mniej kalorii. Do smażenia możemy używać olej kokosowy lub oliwę oliwek. Zdrowe tłuszcze występują także w awokado, rybach, owocach morza i orzechach.

owoce

Te ostatnie mają dobry wpływ na pamięć więc będą przydatne w diecie ucznia lub studenta. Potrawy możemy smażyć na niewielkiej ilości oleju kokosowego, lub beztłuszczowo. Świetnym rozwiązaniem na sporządzanie dietetycznych potraw jest gotowanie na parze. Jednocześnie możemy gotować całe danie, składające się z mięsa i warzyw. Jest to oszczędność czasu, a dodatkowo dania sporządzone w ten sposób są bardzo dobre w smaku.

Na końcu zostaje nam białko, które pełni role budulcową w naszym organizmie. Jest to ważny element diety szczególnie dla osób trenujących różne sporty. Odpowiednia ilość białka wpływa na lepsze wyniki w sporcie i na regeneracje po wysiłku. Źródła białka to chude mięsa, mleko i przetwory mleczne, oraz warzywa strączkowe. Białko możemy uzupełniać koktajlem białkowym, który kupimy w sklepie z odzywkami dla sportowców. Występuje w postaci proszku do rozrobienia z wodą lub mlekiem. W ten sposób zadbamy o odpowiednią ilość białka.

Każdy dzień powinniśmy zaczynać od śniadania. Jest to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, ponieważ daje nam energie na resztę dnia. Jednak często przed szkołą lub pracą nie mamy czasu na zjedzenie śniadania. Później czekamy do przerwy, żeby zjeść to co sobie spakowaliśmy. Lepiej wstać 20-30 minut wcześniej i poświęcić ten czas na przygotowanie i zjedzenie śniadania. Dzięki temu rozpoczniemy nasz dzień pełni energii. Kolejny posiłek to drugie śniadanie. Z reguły zjadamy ten posiłek w pracy lub szkole, jeśli jesteśmy uczniami.

ciasto banany

W obu przypadkach jest to ważny posiłek, którego nie powinniśmy pomijać. Po kilku godzinach wysiłku fizycznego bądź umysłowego spada poziom energii, a co za tym idzie praca i nauka przestaje być efektywna. Dlatego musimy poziom energii właśnie przez zjedzenie drugiego śniadania. Po powrocie do domu czeka nas przygotowanie obiadu. Wieczorem przyjdzie czas na kolacje, która powinna być raczej lekkostrawna. W czasie snu organizm regeneruje siły na następny dzień. Dlatego nie powinniśmy obciążać go ciężkimi daniami przed snem.

Jak widać zdrowe odżywianie nie jest wcale akie trudne. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, a nasze ciało odwdzięczy nam się większą ilością energii i lepszym wyglądem. Jeśli przez cały tydzień pilnujemy odpowiedniej diety, to możemy sobie pozwolić na małą przekąskę w formie nagrody.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here